Hedaal Homepage
Forum Home Forum Home » WOZ Module (ZoekHuis! Versie 5 en eerder) » Problemen
  New Posts New Posts RSS Feed - Oud of toch nieuw
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oud of toch nieuw

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kruizinga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oud of toch nieuw
    Posted: 15 August 2007 at 10:00pm
+

Met de WOZ module verzamelt/verkrijgt men informatie over:
  • de datum waarop voor het eerst een advertentie is gevonden.
  • de datum waarop voor het laatst een advertentie is gevonden.

Nu kom ik met Zoekhuis nog steeds percelen tegen uit bijvoorbeeld 2005.

Ik heb er belang bij om op eenvoudige wijze en met zekerheid te kunnen vaststellen hoelang de percelen al te koop staan.

Vandaar mijn vraag:

a.   Kan ik ervan uitgaan dat dergelijke percelen al sinds 2005 te koop staan?

of

b.   Is er alleen te concluderen dat de percelen ook al in 2005 te koop hebben gestaan?

+
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 August 2007 at 11:33pm
Geen van beide conclusies zijn te trekken anders dan door het kadaster raad te plegen.

Als het kadaster niet zo duur was was er allang een kadaster interface geweest.

Er ligt ergens een wens om panden die reeds een aantal maanden niet meer gevonden zijn als "verkocht" te kunnen markeren zodat het opnieuw in de verkoop komen wel opvalt.
Back to Top
Kruizinga View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kruizinga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 August 2007 at 8:36am

Originally posted by Frans Frans wrote:

Geen van beide conclusies zijn te trekken anders dan door het kadaster raad te plegen.

Als het kadaster niet zo duur was was er allang een kadaster interface geweest.

Er ligt ergens een wens om panden die reeds een aantal maanden niet meer gevonden zijn als "verkocht" te kunnen markeren zodat het opnieuw in de verkoop komen wel opvalt.

+

Sinds de automatisering zoek of maak ik, voor alle regelmatig terugkerende handelingen, een oplossing die volledig zelfstandig door de computer kan worden gedaan.

De datum dat een object voor het eerst op internet (met Zoekhuis) is gevonden is alleen van belang als die voor de lopende aanbieding van waarde is.

Aangezien “behaalde resultaten in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst” is de eerste datum (b.v. in 2005) niet van belang dat als een object in 2006 of 2007 weer te koop wordt aangeboden.

Het raadplegen van het Kadaster is praktisch (en economisch gezien) alleen verantwoord indien de verkoopgeschiedenis van het desbetreffende perceel in principe al bekend is.

Het controleren van een enkel perceel is vrij eenvoudig via “Kadaster-on-line”, maar dat is het probleem niet.

Nu ga ik ook niet alle woningsites langs om te kijken welke woningen te koop staan, dat laat ik de computer doe (terwijl ik ergens anders mee bezig ben).

Het “handmatig” zoeken naar zogenaamde “winkeldochters” via het Kadaster is gewoon veel te tijdrovend en dus niet bruikbaar.

Gelet op de waarde van de informatie lijkt het mij wenselijk dat Zoekhuis aangeeft wanneer een perceel nieuw wordt aangeboden. Met de huidige stand van de informaticatechniek moet dat weinig moeite opleveren.

Zogauw deze mogelijkheid in Zoekhuis is ingebouwd, kunnen op eenvoudige wijze de zogenaamde “winkeldochters” (geautomatiseerd) worden gevonden. Hetgeen dus direct van belang is voor de toepasbaarheid van Zoekhuis.

+

Edited by Kruizinga - 18 August 2007 at 11:05am
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 August 2007 at 10:31am
Nadeel is dat ZoekHuis! niet kan weten of een woning verkocht is of dat het even van het internet af is omdat de woning bijv. naar een andere makelaar gaat. Of dat de woning opnieuw verkocht wordt. Er is nergens anders dan bij het kadaster uitsluitsel te vinden of zoiets het geval is.

LET WEL : Dit is ook voor een "mens" het geval. Deze informatie is niet beschikbaar op het internet anders dan via het kadaster.

De oplossing is dus zoals gezegt om de gebruiker zelf een beslissing te laten nemen om bijv een woning die 12 maanden niet gezien is weer te markeren als "opnieuw" in de verkoop.
Back to Top
Kruizinga View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kruizinga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 August 2007 at 11:39am

Nadeel is dat ZoekHuis! niet kan weten of een woning verkocht is of dat het even van het internet af is omdat de woning bijv. naar een andere makelaar gaat. Of dat de woning opnieuw verkocht wordt. Er is nergens anders dan bij het kadaster uitsluitsel te vinden of zoiets het geval is.

LET WEL : Dit is ook voor een "mens" het geval
. Deze informatie is niet beschikbaar op het internet anders dan via het kadaster.

De oplossing is dus zoals gezegt om de gebruiker zelf een beslissing te laten nemen om bijv een woning die 12 maanden niet gezien is weer te markeren als "opnieuw" in de verkoop.

+

a.      verkocht is of dat het even van het internet af is omdat de woning bijv. naar een andere makelaar  gaat. Of dat de woning opnieuw verkocht wordt”

1.       Van belang is om te weten hoel ang een woning te koop staat!

2.       Of de woning verkocht of teruggetrokken is, is niet van belang aangezien die woning gewoon van de markt af is. Daar is NIETS meer aan te verdienen.

3.       Wel is van belang om te weten of de woning, na, b.v. een halfjaar of later, WEER in de verkoop is gedaan. Want de nieuwe startdatum van de “zeer ontspannende periode voor de verkoper” is van direct belang.

b.     dan bij het kadaster uitsluitsel te vinden of zoiets het geval is.

1.       Nog afgezien van het feit dat het ondoenlijk is, kunnen de Kadastergegevens (van verkocht) niet direct in de (scan) overzichten van Zoekhuis zichtbaar worden gemaakt (thans ook niet mogelijk met de ingevoerde verkoopgegevens).

2.       Dat betekent dat het zeer bewerkelijk is en blijft, zo niet zeer irritant, om steeds “handmatig te doen” wat bij uitstek geschikt zou zijn om geautomatiseerd te doen.

c.       De oplossing is dus zoals gezegt om de gebruiker zelf een beslissing te laten nemen om bijv een woning die 12 maanden niet gezien is weer te markeren als "opnieuw" in de verkoop

1.       Dat lijkt mij niet de aangewezen weg. Ik ben al jaren praktisch ingesteld. Zo heb ik, om te voorkomen dat ik alles moet onthouden, schrijven en lezen geleerd en voor zaken die ik regelmatig moet doen een computer gekocht. Werkt uitstekend.

2.       In Haren Gn vind ik tegenwoordig ca. 180 adressen met Zoekhuis, in Groningen(stad) ca. 1300 adressen. Ik ben niet instaat om zelf te onthouden welke adressen het zijn/waren. Dus het zelf markeren als "opnieuw” is geen optie (althans niet voor mij).

3.       Nog afgezien van de vraag hoe de datum eenvoudig bruikbaar in een overzicht is/wordt weergegeven. En dan is het nog de vraag wat de gevolgen zijn als de optie (markering) – per abuis – wordt uitgeschakeld.

Om de geschiedenis regelmatig te wissen is ook geen optie, aangezien dan alles, ook de van waarde gegevens, worden verwijderd.

Ik ben geinsprieerd door hetgeen op www.miljoenhuizen.nl is te zien,

het is dus kennelijk wel mogelijk. Vraag mij niet hoe, ik ben geen IT-er.

+

Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 August 2007 at 2:57pm
Welk deel van miljoenhuizen is dan zo belangrijk? Hopelijk niet de tekst "Verkocht" Die is namelijk afkomstig van de website waar deze gemarkeerd was als verkocht. Helaas is dat voor maar een klein deel van de woningen het geval.

LET WEL : Alleen "helaas" voor wat betreft het beschikbaar zijn van de informatie. Dat zo'n woning nog tevoorschijn komt in een lijst van "TE KOOP" is natuurlijk nogal....apart...Vaak gebruikte truuk om het aantal woningen op een site kunstmatig hoog te houden.

Originally posted by wrote:

c.       De oplossing is dus zoals gezegt om de gebruiker zelf een beslissing te laten nemen om bijv een woning die 12 maanden niet gezien is weer te markeren als "opnieuw" in de verkoop

1.       Dat lijkt mij niet de aangewezen weg. Ik ben al jaren praktisch ingesteld. Zo heb ik, om te voorkomen dat ik alles moet onthouden, schrijven en lezen geleerd en voor zaken die ik regelmatig moet doen een computer gekocht. Werkt uitstekend.

Dus in de computer instellen dat indien een woning binnen x maanden na het niet meer tevoorschijn komt in een zoekopdracht de woning als verkocht gemarkeert moet worden...lijkt mij niet echt veel werk ??

Edited by Frans - 18 August 2007 at 3:04pm
Back to Top
Kruizinga View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kruizinga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 August 2007 at 4:45pm

Welk deel van miljoenhuizen is dan zo belangrijk? Hopelijk niet de tekst "Verkocht" Die is namelijk afkomstig van de website waar deze gemarkeerd was als verkocht. Helaas is dat voor maar een klein deel van de woningen het geval.

LET WEL : Alleen "helaas" voor wat betreft het beschikbaar zijn van de informatie. Dat zo'n woning nog tevoorschijn komt in een lijst van "TE KOOP" is natuurlijk nogal....apart...Vaak gebruikte truuk om het aantal woningen op een site kunstmatig hoog te houden.

Originally posted by wrote:

c.       De oplossing is dus zoals gezegt om de gebruiker zelf een beslissing te laten nemen om bijv een woning die 12 maanden niet gezien is weer te markeren als "opnieuw" in de verkoop

1.       Dat lijkt mij niet de aangewezen weg. Ik ben al jaren praktisch ingesteld. Zo heb ik, om te voorkomen dat ik alles moet onthouden, schrijven en lezen geleerd en voor zaken die ik regelmatig moet doen een computer gekocht. Werkt uitstekend.

Dus in de computer instellen dat indien een woning binnen x maanden na het niet meer tevoorschijn komt in een zoekopdracht de woning als verkocht gemarkeert moet worden...lijkt mij niet echt veel werk ??

vraag: Welk deel van miljoenhuizen is dan zo belangrijk? Hopelijk niet de tekst "Verkocht"

De volgende data zijn van belang (de afbeelding van miljoenhuizen heb ik aangepast):

• de eerste datum van de (nieuwe) verkoop actie op internet.
  • de datum van de prijswijzigingen.
  • de laatste datum dat het perceel van internet verdwenen is.

en ingeval het perceel na b.v. een halfjaar weer te koop gezet wordt.

• de eerste datum van de nieuwe verkoop actie op internet.

of het perceel verkocht is of slechts is teruggetrokken dus is NIET van belang.

Oplossing A: Om de gebruiker zelf een beslissing te laten nemen om bijv een woning die 12 maanden niet gezien is weer te markeren als "opnieuw" in de verkoop.

Hoe kan men weten dat een perceel “opnieuw in de verkoop” is gekomen? Het lijkt mij dan ook onmogelijk uitvoerbaar, aangezien Zoekhuis thans bij het (nieuwe) perceel de datum vermeld dat het perceel de vorige keer (b.v. in 2005) is gevonden.

Oplossing B: Dus in de computer instellen dat een woning binnen x maanden na het niet meer tevoorschijn komen in een opdracht de woning als verkocht markeren...lijkt mij niet echt veel werk ??

Begrijp ik niet, aangezien mij niet bekend is wat het gevolg ervan is indien het perceel na verloop van tijd (b.v. 12 maanden) weer gevonden wordt door Zoekhuis.

Alternatief voor oplossing B, zoals ik de oplossing zie: Dat in Zoekhuis een mogelijkheid wordt ingebouwd waardoor, als een woning gedurende x maanden niet meer is gevonden (verkocht of niet verkocht doet dus NIET ter zake), er de volgende gegevens overnieuw worden geproduceerd:

• de eerste datum van de nieuwe verkoop actie op internet.

Nou ben ik geen IT-er, dus of het echt veel werk weet ik niet en hoe het moet weet ik dus ook niet.

+

Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 August 2007 at 9:32pm
Originally posted by Kruizinga Kruizinga wrote:

De volgende data zijn van belang (de afbeelding van miljoenhuizen heb ik aangepast):

de eerste datum van de (nieuwe) verkoop actie op internet.
de datum van de prijswijzigingen.
de laatste datum dat het perceel van internet verdwenen is.

de eerste datum van de nieuwe verkoop actie op internet.

Die informatie is ook niet te vinden in de getoonde advertentie.

De advertentie laat alleen zien dat tijdens bepaalde datums waarop de woning geacht werd in een zoekopdracht tevoorschijn te komen dat niet gebeurde. Dat kan dus zijn om dat de website waarop de woning te koop stond bijvoorbeeld gewijzigd was of tijdens het zoeken uit de lucht.

Het verschil met ZoekHuis! is dat ZoekHuis! niet laat zien op welke datum tijdens een zoekopdracht de advertentie niet gevonden is. De meeste gebruikers zoeken soms wel 1 maal per dag en om dan voor een "verdwenen woning" elke dag te melden dat deze niet gevonden is voegt niets toe aan de informatie.

Zoals ik de advertentie lees is deze woning na 13 maanden verkocht en geen enkele keer "uit de verkoop" geweest.

Edited by Frans - 18 August 2007 at 9:34pm
Back to Top
Kruizinga View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kruizinga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 August 2007 at 12:07am

Originally posted by Kruizinga Kruizinga wrote:

de eerste datum van de (nieuwe) verkoop actie op internet.

de eerste datum van de nieuwe verkoop actie op internet.

+

De advertentie laat alleen zien dat tijdens bepaalde datums waarop de woning geacht werd in een zoekopdracht tevoorschijn te komen dat niet gebeurde. Dat kan dus zijn om dat de website waarop de woning te koop stond bijvoorbeeld gewijzigd was of tijdens het zoeken uit de lucht.

Het verschil met ZoekHuis! is dat ZoekHuis! niet laat zien op welke datum tijdens een zoekopdracht de advertentie niet gevonden is. De meeste gebruikers zoeken soms wel 1 maal per dag en om dan voor een "verdwenen woning" elke dag te melden dat deze niet gevonden is voegt niets toe aan de informatie.

Zoals ik de advertentie lees is deze woning na 13 maanden verkocht en geen enkele keer "uit de verkoop" geweest.

Dat lijkt mij wel het geval, want:

de eerste datum van de (nieuwe) verkoop actie op internet.  => 29-06-06: Te koop voor 149000
de datum van de prijswijzigingen.  => 27-11-06: Verlaagd van 149.00 naar 139.000.
de laatste datum dat het perceel van internet verdwenen is.  => 11-03-07:
Niet meer vermeld (Deze actie/gegevens beschouw ik als NIET van belang)

het perceel werd weer te koop gezet.

de eerste datum van de nieuwe verkoop actie op internet.  => 12-03-07: Te koop
de laatste datum dat het perceel van internet verdwenen is. => 20-04-07:
Niet meer vermeld (Deze actie/gegevens beschouw ik als NIET van belang)

het perceel werd nog een keer te koop gezet.

de eerste datum van de nieuwe verkoop actie op internet.  => 12-06-07: Te koop
de laatste datum dat het perceel van internet verdwenen is. => 11-07-07: Verkocht. (Deze actie/gegevens beschouw ik als NIET van belang).

Dat is natuurlijk best mogelijk, maar zijn dergelijke gebeurtenissen als normaal te beschouwen of behoren ze tot de uitzonderingen.

Het verschil met ZoekHuis! is dat ZoekHuis! niet laat zien op welke datum tijdens een zoekopdracht de advertentie niet gevonden is.

Is nooit mijn bedoeling geweest dat dit zou gebeuren.

De meeste gebruikers zoeken soms wel 1 maal per dag en om dan voor een "verdwenen woning" elke dag te melden dat deze niet gevonden is voegt niets toe aan de informatie.

Hier ben ik het volledig mee eens, want:

Het gaat niet om “
een "verdwenen woning" elke dag te melden dat deze niet gevonden”. De verdwenen woningen zijn gewoon NIET van belang.

Het is wel van belang om de – nieuwe ingangsdatum - te weten als een woning na 2, 3, 4 5 of x maanden weer te koop wordt aangeboden. Dat zou direct in het zoekscherm van Zoekhuis zichtbaar moeten zijn.

Op basis van de advertentie meen ik te kunnen concluderen dat de woning 2x "uit de verkoop" is geweest (mogelijk dat 1x een technische storing is geweest).

Toelichting/opmerking:

Voor zover tekst hierboven is doorgehaald,  is de actie NIET van belang, sorry is/was een foutje van mij.

Aangevuld om bij de kern van de zaak/mijn vraag te blijven:

De oorzaak van mij vraag was:

Nu kom ik in de resultaatlijst van Zoekhuis nog steeds percelen tegen uit bijvoorbeeld 2005.

Ik heb er belang bij om op eenvoudige wijze en met zekerheid te kunnen vaststellen hoelang de percelen al te koop staan.

Mijn oorspronkelijke vraag was:

a.         Kan ik ervan uitgaan dat dergelijke percelen al sinds 2005 te koop staan?

of

b.         Is er alleen te concluderen dat de percelen ook al in 2005 te koop hebben gestaan?

+

Edited by Kruizinga - 19 August 2007 at 10:03am
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 August 2007 at 11:29am
Zoals in het vorige bericht gemeld staat er niet dat het pand opnieuw in de verkoop is gezet. Dat is iets wat u meent dat dat is gebeurt. Ik meen echter dat het pand gewoon te koop stond maar niet gevonden werd door de spider.

Waarom ik meen dat het pand al die tijd te koop stond is omdat het 1-en-dezelfde makelaar die het pand aanbied.

Het aan/afmelden is overigens vaak een truuk om het pand opnieuw op de lijsten als nieuw te krijgen. Dat kan ook hier gebeurt zijn. Hiervoor zo'n oa een aantal NVM makelaars voor op de vingers getikt. Uiteraard is het toeval dat ook dit een NVM-er is

Het verschil in ons beide inzicht geeft al aan dat een computer er dus niets mee kan. Op het internet heb je een advertentie van een pand of je hebt hem niet. Waarom je hem niet hebt kan om twee redenen zijn
1) De spider werkte niet naar behoren
2) De advertentie is verwijderd voor welke reden dan ook, inclusief mogelijke verkoop.

De Spider kan geen verschil zien in deze twee situaties. De spider weet namelijk niet of hij zelf wel werkt

Edited by Frans - 19 August 2007 at 11:39am
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.07
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.