Hedaal Homepage
Forum Home Forum Home » ZoekHuis! Versie 5 en eerder » Vragen
  New Posts New Posts RSS Feed - funda en de truukjes van een monopolist
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

funda en de truukjes van een monopolist

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Nieuw
Nieuw

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mado Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: funda en de truukjes van een monopolist
    Posted: 15 November 2005 at 9:43am
Mogguh alle forum lezers,
Ik gebruik nu al een tijdje ZoekHuis! en ik ben er zeer tevreden mee, vooral omdat ik hiermee veel eerder nieuw aanbod kan tjekken en kan bijhouden hoe lang huizen al te koop staan. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat Funda allerlei rare truukjes uithaalt om te voorkomen dat je alle info ziet.
Zo is aanbod uit Funda in ZoekHuis niet voorzien van de omschrijvingsregel (ik vermoed dat funda hier een stokje voor steekt op 1 of andere manier). Maar goed het zij zo, ik kan altijd met een dubbelklik de woning en de tekst bekijken in m'n browser.

Echter ik krijg de laatste tijd de indruk dat Funda op hun eigen site ook allerlei truukjes uithaalt om de markt te vertroebelen. Nieuwe huizen zie ik wel via ZoekHuis verschijnen, echter als ik bij Funda kijk naar aanbod van de laatste x dagen (x < 10 bij Funda) dan staan ze er niet bij als nieuw.

Is dit weer zo'n voorbeeld van een monopolist die lekker bezig is de markt te reguleren? Wil men het aanbod spreiden tot het eind van het jaar? Zijn er andere beweegredenen?
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2005 at 6:18pm
Wat bedoel je met "omschrijvingsregel" ?
Back to Top
mado View Drop Down
Nieuw
Nieuw

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mado Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2005 at 1:03pm
quote:
Originally posted by Frans

Wat bedoel je met "omschrijvingsregel" ?

In het ZoekHuis resultaat scherm staat achter elke woning een korte beschrijving van het object, echter bij woningen die van Funda afkomstig zijn is die regel bij mij leeg. Beschrijvingen van andere sites (VBO, Immo etc.) staan er wel netjes bij.
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2005 at 2:11pm
Funda heeft (ik dacht) 2 jaar geleden besloten dat het "type" van de woning niet van belang is voor de zoeker en besloot daarom deze informatie niet meer te tonen in het scherm waarin de woningen in een lijst vermeld staan. In plaats daarvan denkt men dat de zoeker meer belang heeft in oppervlakte.

Het type is nog wel aanwezig op de detail pagina van de woning maar om dat in ZoekHuis! toe te voegen zou elke woning apart ingelezen moeten worden en dat kost (te) veel zoek tijd.
Back to Top
mado View Drop Down
Nieuw
Nieuw

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mado Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2005 at 8:41am
En dan nog iets: ZoekHuis ziet soms wel en soms ook weer niet dat er een prijsverlaging heeft plaatsgevonden van een bepaalde woning. Ik draai ZoekHuis iedere dag en af en toe zie ik een prijsverlagings-icoontje en soms ook weer niet. Heel vervelend als dat een woning betreft die ik in de gaten wil houden. Op een of andere manier 'ziet' ZoekHuis niet dat een woning een andere prijs heeft gekregen, want de oude prijs blijft staan. Moet ik soms de database opschonen? Het gaat trouwens in dit geval om een huis dat op Funda staat. Iemand een idee?
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2005 at 9:57am
De prijsverlaging wordt bijgehouden per site.

Als de prijs op site 1 niet is gewijzigd maar wel op site 2 dan zal ZoekHuis! alleen de wijziging van site 2 melden. De woning zal dus 2 maal in de lijst voor komen met twee verschillende prijzen.

Of meld ZoekHuis! een andere prijs dan dat er op de website staat?
Back to Top
mado View Drop Down
Nieuw
Nieuw

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mado Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2005 at 2:09pm
quote:

De prijsverlaging wordt bijgehouden per site.

Als de prijs op site 1 niet is gewijzigd maar wel op site 2 dan zal ZoekHuis! alleen de wijziging van site 2 melden. De woning zal dus 2 maal in de lijst voor komen met twee verschillende prijzen.

Of meld ZoekHuis! een andere prijs dan dat er op de website staat?

Het betreffende pand staat alleen op Funda, de originele prijs is X (maand of 2 geleden te koop gezet) echter nu staat het huis te koop voor X-20.000,- op Funda (ik weet natuurlijk niet vanaf wanneer), in ZoekHuis staat echter nog steeds de oude prijs.
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2005 at 6:53pm
tja... zou technisch niet mogelijk zijn omdat als je op zoek drukt er direct/live [:D] op de site gezocht wordt en alleen getoond wordt wat er op dat moment ook op de site staat!

Maar als je de gegevens van de woning geeft dan kan ik het nakijken. Dat kan ook per email als je de woning niet in dit forum wilt noemen.
Back to Top
mado View Drop Down
Nieuw
Nieuw

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mado Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2005 at 10:52am
quote:

tja... zou technisch niet mogelijk zijn omdat als je op zoek drukt er direct/live [:D] op de site gezocht wordt en alleen getoond wordt wat er op dat moment ook op de site staat!

Het lijkt erop dat het probleem niet meer voorkomt, de prijsverlaging is nu wel doorgekomen in ZoekHuis (met een vertraging van ca. een week), dus dat is nu goedgekomen. Blijft het punt dat er vervolgens geen groen icoontje bijstaat. Het huis is ondertussen verkocht dus voor mij geen issue meer nu.
In ieder geval bedankt voor de reakties in het forum.
Back to Top
Frans View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Frans van Daalen
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2005 at 7:51pm
quote:
Originally posted by mado

quote:

Het lijkt erop dat het probleem niet meer voorkomt, de prijsverlaging is nu wel doorgekomen in ZoekHuis (met een vertraging van ca. een week), dus dat is nu goedgekomen. Blijft het punt dat er vervolgens geen groen icoontje bijstaat.

Geen groen pijltje oftewel zoekhuis heeft op dat moment geen prijs verlaging gezien tov van de prijs die op de pc is vastgelegt toen de woning de eerste keer werd gevonden. Ik denk daarom dat ZoekHuis! de prijsverlaging al eerder heeft gezien en gemeld.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.07
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.